Mar 12, 2014

EMAS DAN BERLIAN SEBAGAI SIMBOL KEKUASAAN KERAJAAN

Petikan Sumber : http://militaryofmalaysia.net/2013/07/emas-dan-berlian-sebagai-simbol-kekuasaan-kerajaan/
Nota Penulis : Hehehe, anda semua dok bercerita tentang harta raja-raja Melayu. Kami dah sampai peringkat mengeluarkannya dengan kunci-kunci yang membuka semua kod-kod rahsia harta permata dan emas di Tanah Melayu ini. Selebihnya menjadi rahsia, anda baca sahajalah blog ini dan ikuti perkembangannya.
1. Setiap pemimpin atau penguasa sesuatu tamadun sentiasa mengaitkan emas dan berlian serta batu permata lain seperti delima, zamrud atau nilam sebagai simbol kekuasaannya.
2. Batu-batu bernilai ini diletakkan di alatan kebesaran atau perang seperti mahkota, cokmar, pedang, keris dan juga di makam-makam.
3. Di era penjajahan British, sebenarnya persahabatan antara Raja-Raja Melayu dan Raja/Ratu British bukanlah hanya atas dasar tanah jajahan dan tuan penjajahnya sahaja.
4. British banyak menyumbang kepada perkembangan Negara dan tidak dinafikan tinggalan bersifat negatifnya juga ada yang boleh kita kaji dan timbang sendiri.
5. Walaupun pada dasarnya, British menjajah dan menjarah hasil bumi kita tetapi terdapat juga kenangan atau cenderahati (‘gift’) berharga yang diberikan kepada Raja-Raja Melayu.
6. Walaupun hampir semua ‘gift’ ini hilang, disorokkan atau dirampas-kembali oleh agen British (mungkin dengan atau tanpa arahan Istana British) tetapi yang berhak tetap mendapat haknya kembali.
7. Antara ‘gift’ yang paling berharga adalah ‘Berlian 3 Beradik’ dan dipercayai dihadiahkan oleh Queen Victoria semasa era pemerintahannya kepada Raja-Raja Melayu.
8. Kemungkinan besar ianya sekitar era akhir pemerintahan Baginda Ratu (memerintah dari 1837 hingga 1876) dan di waktu itu, Sultan yang memerintah Selangor adalah Almarhum Sultan Abdul Samad (memerintah dari 1857 – 1898).
9. Berlian 3 Beradik ini merupakan berlian berpotongan sempurna dengan sulungnya berwarna kuning (yellow diamond) dengan berat sekitar 220 gram (1,100 carat), berlian kedua berwarna ungu-merah jambu (purple-pink diamond) dengan berat sekitar 200 gram (1,000 carat) dan yang ketiga, berlian jernih (colourless) yang beratnya kurang sedikit dari 200 gram.
10.Harga semasanya memanglah di luar kemampuan ramai tetapi secara moralnya ia tidak mempunyai harga pasaran kerana ia tidak ‘layak’ untuk didagangkan dengan wang ringgit atas sifat nilai kedaulatannya dan juga atas sifat persahabataan.
11.Semua berlian ini tertanam di lokasi yang khusus atas tujuan juga khusus yang tidak perlu diulaskan di sini.
12.Dengan limpah kurnia-Nya, In shaa Allah kesemua berlian ini akan kembali menaiki singgahsana Negara untuk menjadi barangan kebesaran Di Raja sedikit masa lagi apabila pemilik sementara barunya yang berjaya mengaturkan penzahiran berlian ini keluar dari persembunyiannya menyembahkan berlian-berlian ini ke Istana Negara (Persekutuan), sesuai dengan wasiat tak kala ianya dikeluarkan.
13.Marilah kita sama-sama mengamati keindahan warisan Negara ini iaitu jujukan foto satu dari tiga beradik yang dinyatakan di atas dan serta bersama mensyukuri nikmat-Nya kerana permata yang hampir satu setengah abad ini terbenam dapat muncul kembali untuk tatapan kita semua dengan kebesaran mukjizat yang diturunkan kepada umat Muhammad SAW (Al-Quran).
14.Moga tiga beradik ini terus diperagakan sebagai simbol persahabatan kita dengan monarki British dahulu (walaupun ketika itu dalam konteks yang berbeda).
15.Jika tiada halangan, satu rencana ringkas berserta foto-foto yang lebih tajam akan digarapkan bagi mendokumenkan keseluruhan peristiwa ini untuk tatapan generasi akan datang bersama banyak lagi rahsia-rahsia terpendam Negara yang tidak ternilai harganya…
Apakah rahsia-rahsia itu…? Tunggu…! Sabarlah menanti wahai teman-teman sekalian….
Post a Comment