PORTUGIS KAUT HARTA SULTAN MELAKA TIGA BILION DOLAR SEPANYOL


Kekayaan harta benda bangsa Melayu yang menyebarkan tamadun ke seluruh dunia tidak ternilai banyaknya.

Di Nusantara sahaja timbunan simpanan emas, batu permata dan intan berliantermasuk harta aset kekal yang dimiliki oleh raja-raja Melayu sejak zaman berzaman tidak terhitung banyaknya.

Harta benda yang dipusakai sejak dinasti-dinasti awal Melayu seperti Sriwijaya, Majapahit dan Melaka tersimpan di merata pelusuk alam Melayu.

Juga tamadun-tamadun yang ada hubungkait dengan bangsa Melayu seperti Mesopatamia, Lembah Indus, Mesir Kuno, Aztec, Maya, Olmec dan rangkaian kerajaan-kerajaan lama diseluruh dunia juga menyimpan banyak sekali harta terutamanya simpanan emas.

Sehingga di terbitkan filem berjudul 'King Solomon's Mines' pada tahun 1985 yang menceritakan pencarian lombong emas dan istana Raja Sulaiman (Nabi Sulaiman) yang bersalutkan emas dan intan permata.

Semua ini adalah gambaran berapa tahap kekayaan yang dimiliki oleh kerajaan-kerajaan yang wujud ribuan tahun dahulu.

Malangnya banyak daripada harta-harta ini telah dirompak dan dicuri oleh penjajah-penjajah Barat apabila mereka membuka laluan laut baru.

Setiap pelayaran mereka dilengkapi dengan kapal perang yang serba lengkap dari segi pensejataan.

Mereka menggunakan muslihat perdagangan tetapi sebenarnya adalah tujuan merisik kekayaan negeri yang di terokai dan kemudiannya memulakan strategi untuk menjajah dan merampas segala kekayaan yang ada serta membunuh penduduk asal negeri itu.

Contohnya ketika penjajah Inggeris menerokai baru yan dikenali sebagai Amerika Syarikat sekarang, terdapat lebih 60 juta puak Red Indian tetapi selepas tanah dan kekayaan mereka dirampas serta berlaku pembersihan etnik kini hana tersisa 800,000 orang sahaja.

Kajian terbaru mitochondria DNA oleh HUGO mengesahkan puak Red Indian adalah juga dari bangsa Melayu kerana DAN mereka adalah sama seperti leluhur Melayu dari Senoi dan Semang.

Bangsa Melayu adalah ciptaan Tuhan yang amat teristimewa sebab itulah bangsa ini tidak putusputus dicemburui dan dikhianati oleh manusia di dunia atas sifat baik hati, bertolak ansur, cepat mempercayai dan mengenang budi.

Musuh bagaimanapun menggunakan kelebihan yang ada pada bangsa Melayu bukan untuk saling berkawan tetapi sebagai senjata untuk memusnahkannya.

begitu juga yang dilakukan oleh Portugus terhadap Melaka.

Mula-mula mereka datang dengan rendah diri memperkenalkan diri dengan niat untuk menjalin hubungan tetapi lama kelamaan terserlah objeftif sebenar untuk menjajah.

Ketika Alfonso D'Alburquerque menyerang Empayar Melaka dan akhirnya menakluknya pada 1511, antara perkara pertama yang dilakukan ialah menyelongkar kesemua istana dan gedung milik Sultan Mahmud Syah dan mengangkutnya ke atas empat buah kapal.

Salah satu kapal yang digunakan untuk mengangkut harta rampasan perang milik sultan Melaka ialah Flor de la Mar yang turut mengambil bahagian dalam serangan laut terhadap empayar itu.

Penulis dan pengembara Portugis, Tome Pires dalam bukunya Suma Oriental of Tome Pires menceritakan daripada empat buak kapal yang penuh dengan muatan harta kekayaqn Melaka, hanya sebuah sahaja yang selamat sampai ke Lisbon, Portugal.

Tiga daripadanya hilang di lautan - Flor de la Mar, dalam perjalanan dari Melaka ke Goa, India, karam di pesisir perairan Sumatera timur di Selat Melaka berdekatan negeri Pasé (Pasai).

Ia terperangkap tanpa diduga, dalam ribut yang dahsyat menyebabkan kapal itu rosak teruk dan terbelah dua lalu karam pada 20 November 1511.

Kesemua harta dalam bentuk jongkong emas, perhiasan daripada emas dan intan berlian serta singgahsana sultan bersalut emas tenggelam di dasar lautan.

Di samping korban nyawa yang banyak, anggaran harta milik Sultan Mahmud Syah yang tenggelam bersama kapal Flor de la Mar adalah sekitar 3,000,000,000 (tiga bilion) dolar Sepanyol.

Antara yang karam termasuk patung emas singa bersaiz sebenar milik sultan Melaka.

Kesemua harta rampasan itu tersimpan di dalam beratus_ratus kotak besar di atas kapal Flor de la Mar.

Suma Oriental menyenaraikan harta milik empayar Melaka yang dirampas oleh D'Albuquerque antara lain:

1. Perempuan perempuan pakar penenun kain
2. Anak-anak perempuan Bangsawan Melaka (Tun Fatimah dikatakan turut diculik dan dibawa menaiki Kapal ini, tapi mati semasa kapal itu karam)
3. Tiang tiang Istana Melayu Melaka yang dihias dan dilepa dengan emas dan perak
4. Tandu gajah sultan Melaka yang disepuh emas
5. 600 tan jongkong emas serta barang kemas
6. 7 meja berkaki emas 
7. Gelang Sakti Nakhoda Beego
8. 6 buah patung singa tembaga besar hadiah Maharaja Cina
9. Baju perisai perang berkain baldu, senjata, dan topi besi berhias indah
10. Baju2 berkain baldu dan sutera
11. Mangkuk mangkuk perak
12. 2 pasu emas besar
13. Perabot-perabot kayu berikuran indah 
14. 200 kotak mengandungi batu permata seperti berlian, zamrud, delima, nilam dan lain-lain permata yang berharga. Berlian yang dicuri ada yang bersaiz sebesar genggam manusia.

SUMBER : Dzulkarnain Taib

Ulasan

Catatan Popular