Feb 7, 2014

Renungan untuk Si Baju Kerawang


Penulis : BUDAK KECIL


Adalah disini kawan ingin bercerita sikit,kisah benar yang amat menyayat hati,dan kadang kala berlaku kepada kita setiap kali hari-hari... Kisah ini menceritakan sepasang anak dan ayahnya yang tinggal dihujung kampung tepi 7eleven, berginilah kisah mereka, 


Pengenalan akan kisah si ayah dan anaknya,


Ayah bernama Encik Kay manakala anaknya bernama Hussien,mereka dua beranak memiliki keperibadian yang suka menipu dan menjadikan tipu..(eh..kenapa pulak cerita diorang?),kisah mereka berdua merupakkan kisah rakyat yang pernah diceritakan dari mulut ke mulut suatu masa dahulu,....hmm gitu.

Kata si anak kepada si ayah "ayah boring la....,nak buat ape?ah, semalam dah makan,dah tido,dah bangun balik,boring betul la,saya ingat nak berubah la,nak jadi pilot,boleh jalan jauh sikit,tengok tempat orang...hmmm" sang ayah menjawab "sudah la anakku Hussien hentikan temberang kau itu,pemalas kaki temberang ada hati nak jadi pilot konon,hmm hentikkanlah keja2 menipu diri sendiri tu..."

Dengan nada yang keras "Hey ayah jangan,ko sekali-kali katakan diriku penipu,cerminlah diri sebelum hendak berkata,kalau ayah bukan seorang kaki penipu atau kaki temberang dah tentu saya boleh jd juruterbang orang putih kata pilot,dah tentu saya sekarang tengah terbang tinggi,tau haha faham x? Betul ke tak apa yang saya cakap nie?"

Sang Ayah menjawab "Jawapannya betul sebab Ayah tak keje pilot"

Maka begitulah kisah mereka sehari sehingga datang satu Arus Perubahan yang melanda.

Rintih Si Ayah "Kay,ayah ingat kita kena berubahlah,malu orang kampung tengok perangai kita anak beranak,takkan ayah nak biarkan legasi En Kay Penipu Besar & Keluarga Sdn. Bhd. terus berleluasa diatas muka bumi ini, ko ingan keje menipu orang nie mainstream corporate exercise macam Donald Trump Ke?

Si Anak menjawab kepada Ayahnya "ooo... Tahu pun malu,tahu pun takut dengan orang kampung,takut malu orang mengata kat dalam facebook,tapi takpe,niat yang bagus dan baik,Sekarang jugak Hussien menerima sepenuhnya keputusan ayah ...."

Si Ayah mencelah "nanti-nanti,itulah engkau selalu melulu dalam membuat keputusan,Ayah hendak berhenti menipu bukan sebab alasan yang tadi,ia adalah hasil olahan keputusan ayah sendiri,sebab kenapa mengapa,kita perlu berhenti menipu".

Si Anak menjawab "Ape2lah ayah,janji kita berubah,jangan berubah kerana orang,x bagus berubah kerana orang, ahh..tapi ayah,kenapa ayah nak berubah....serius nie tanye?

Jawab Ayah "Tiada Kesempurnaan,mencari kesempurnaan adalah jiwa ayah"
Anak Mencelah " maksudnya dengan tidak menipu ayah akan dapat kesempurnaan"

Ayah Menerangkan " Bukan anakku,kan tak faham lagi, Aku ingin berhenti menipu kerana Aku Tahu,Bila Aku Menipu,Aku Tahu Aku Tipu,Kemudian Aku Berpura-pura Aku Tidak Tipu,Sedangkan Aku Tahu Aku Sedang Menipu, disinilah maksud Aku Tadi anakku Hussein,Tiada Kesempurnaan didalam Hidup kita ini,walaupun hidup menjadi Penipu Yang TerKenal atau Kaki Temberang Yang Terbilang,inilah yang aku nak cakap Hussien fikir betul dan rasa betul takde beza pun dengan fikir tipu atau rasa tipu,hmmmm....alaalahai.."

Anak Berfikir lantas mengeluarkan satu kenyataan " ok macam gini,kita boleh tipu lagi ke atau tak boleh tipu jawab senang2 je."

Ayah menjawab "la x paham lagi...mestilah x blh tipu"

Maka kedua beranak itu berjanji untuk bertemu semula di sebatang sungai belakang hotel I-Sun,untuk menjalankan upacara taat setia akan berubah dan tidak akan tipu lagi,...

Keesokkannya mereka bertemu ditempat yang dijanjikan (suasana petang tepi sungai cantik).

Ayah pun menerangkan akan tatacara ritualnya " ha,okey sampai dah,mulai saat ini selepas ko menyelam didalam sungai ini,ketahuilah engkau sudah menjadi manusia yang baru,manusia yang mengejar akan kesempurnaan didalam hidupnya, ingat anakku ambil sikap jiwa yang tenang,masuklah kamu ke dalam dunia baru,semasa menyelam didalam sungai ini,bayangkan penyucian,selepas kamu keluar dari sungai engkau bukan dirimu yang dahulu....faham ke tak nie,ape yang aku cakap,jangan main senyum macam orang yang baca cerita nie....".

Anakanda menjawab "faham ayahku,terasa sebak dan sedih pula diri hussien ini,tak tau kenapa,meremang pun ada, ada apa2 pesanan tak,niat ke mantra yang hendak dibaca?

Si Ayah menerangkan kembali " Tiada apa2 anak ku,CUMA CUKUPLAH KAMU BENAR-BENAR YAKIN,KAMU TIDAK LAGI MENIPU DAN ITULAH KESEMPURNAAN, sekarang pergilah engkau menyelam kedalam sungai itu sebagai tanda penyucian dan janganlah kamu terlalu lama didalam air kerana yang peling penting adalah KEYAKINAN KAMU,nah...pergi..."

SiAnak pun masuk kedalam sungai,sambil asyik menikmati panorama kehidupan sungai yang penuh warna warni,hampir terlupa ia sudah terlalu lama didalam sungai lantas si anak pun keluar ke daratan......

Tanya Si Ayah kepada Si Anak "Hai lama benar ko dalam air,kan ayah dah pesan tak perlu lama-lama,yang PENTING YAKIN,KERANA YAKIN ITULAH TANDA KESEMPURNAAN.

jawab si anak kepada ayahnya " la...tak nampak ke orang ini cukup Yakin,Berapa lama orang dalam air,kalau tak yakin takkan duduk dalam air lama-lama",

Si Ayah bertanya pada anaknya lagi "ko buat ape dalam air lama-lama"
Jawab Si Anak " Tak nak tanya dulu,ayah nie,yakin ke tak yakin dulu sebelum orang cerita? Sebab Yakin itu tanda Kesempurnaan,macam gini ceritanya,masa turun dalam air tadi kita,...kita,kita jumpa kawan lama,dia ajak minum air jap kat kedai,cerita-cerita sikit,minta maafla itu la yang lama...."

SiAyah dengan tenang terus turun ke dalam air dengan Yakinnya mudah-mudahan hajatnya mencapai Kesempurnaan,maka turunlah si ayahnya ke dalam sungaisambil asyik menikmati panorama kehidupan sungai yang penuh warna warni,hampir terlupa ia sudah terlalu lama didalam sungai lantas si ayah pun keluar ke daratan......semasa bergegas naik ke daratan si ayah terlanggar tunggul kayu sehingga luka akan kepalanya,

sampai di daratan anaknya bertanya kepada ayahnya " Eh ayah kenapa ayah lama sangat didalam air,kenapa pula kepala ayah berdarah ".

Jawab si ayah dengan tenang dan yakinnya " Kot yer pun ko jumpa kawan,nak minum air ke nak lepak mamak,bawalah duit,sebab ko dua orang tadi minum tak bayar taukey kedai tu pukul kepala ayah" Jawab Si Ayah dengan penuh yakinnya.

MAKA BERGITULAH KISAH SI AYAH DAN SI ANAKNYA,SELEPAS SELESAI UPACARA MEREKA TERUS PULANG KERUMAHNYA DI SEBELAH 7ELEVEN DENGAN PENUH TENANG DAN YAKINYA...

TARAA TAMAT(Penat Menaip)
Post a Comment