BANGSA MELAYU WARISAN ATLANTIS DI BENUA SUNDA


Proses pembentukan mukabumi dan geografi Alam Melayu Nusantara bukannya terjadi dalam tempoh masa yang singkat malahan ia memakan masa puluhan dan ratusan ribu tahun.

Ramai sarjana Barat yang terkenal seperti Prof. Dr. Stephen Oppenheimer dari Britain dan Prof. Dr. Arysio Santos dari Portugal meyakini bahawa Benua Atlantis yang hilang dan hangat diperbincangkan di kalangan ahli akademik Barat berada di Nusantara.

Mereka mengemukan dalil dan hujah masing-masing diperkukuhkan dengan rujukan kepada manuskrip kuno, penemuan saintifik moden dan juga kajian sains DNA - 

Setelah kedua-dua tokoh ilmuwan ini menjalankan riset (research) sejak tahun 1979, Dr Oppenheimer pun mengemukakan Teori Sundaland manakala Dr. Santos melalui Teori Atlantis.

Deskripsi keberadaan tamadun Atlantis di Benua Sunda juga telah di ungkapi secara mendalam oleh Plato dalam Dialog Timaeus dan Critias.

Sebelum Nusantara seperti yang dilihat hari ini, seluruh kawasan tanah ini adalah cantuman satu benua atau pelantar yang dikenali sebagai Benua Sunda atau Sundaland.

Kira-kira 75,000 tahun dahulu, Gunung Berapi Toba di Sumatera berdekatan Parapat meletup.

Ini bukan satu letupan gunung berapi biasa kerana letupan Gunung Toba adalah letupan halilintar yang telah mengubah lanskap cuaca seluruh dunia.

Letupan Gunung Toba dicatatkan sebagai yang terkuat (mega-collosal) dalam sejarah dunia dengan skala 8 pada Indeks Eksplosiviti dalam jangkamasa 400 juta tahun. 

Lava atau lahar yang dimuntahkan adalah 4,000 kali Gunung Berapi St Helens pada tahun 1980 dengan skala 5 pada Indeks Eksplosiviti.

Letupan itu telah menggelapkan awan dan langit di satu per tiga dunia dan suhu jatuh mendadak lebih 20 darjah.

Menurut kajian para anthropologi dan pakar arkeologi, letupan Gunung Toba tersebut amat penting dalam sejarah dunia kerana ia hampir memupuskan spesis manusia dan berkemungkinan menyebabkan terjadinya ‘cerutan populasi’ (bottleneck) serta anjakan penduduk bahagian tengah Afrika Timur, India dan Asia Tenggara sehingga mempengaruhi warisan genetik manusia sehingga ke hari ini. 

Disebabkan aliran angin monsun barat daya di Benua Sunda, debu nuklir beracun dan toksik dari letupan Gunung Toba telah di bawa sehingga ke benua kecil India.

India mengalami keadaan gelap gelita selama lebih enam tahun akibat debu gunung berapi yang begitu tebal sehingga menghalang cahaya matahari menembusi awan.

Ketika itu seluruh penduduk awal di benua India mati - tidak ada seorang pun yang hidup.

Jadi orang India janganlah merasa bangga bahawa merekalah tamadun awal kerana bangsa asal mereka telah habis pupus ketika Gunung Toba meletus.

Repopulasi dari Nusantara lah yang menghidupkan kembali ras manusia di benua itu setelah keadaan cuaca bertambah baik untuk penempatan semula manusia.

Di Benua Sunda pula lebih 90 peratus populasi yang sedari awal datangnya dari Pentas Kolam Genetik Pertama di Semenanjung Hijaz juga terkorban.

Dari lelulur wangsa asal Benua Sunda yang melahirkan bangsa Melayu, yang terselamat hanya sekitar 1,000 pasangan sahaja.

Disebabkan geografi Benua Sunda adalah bergunung ganang maka sejumlah kecil berjaya menyelamatkan diri jauh di dalam sistem rangkaian gua yang terdapat di kawasan tinggi.

Seluruh kawasan yang melingkungi Benua Sunda berada di dalam Lingkaran Api atau Rings of Fire.

Apabila meletupnya Gunung Toba, letupan lain juga berlaku secara bertali arus kepada barisan gunung berapi yang melingkungi Benua Sunda.

Ini menyebabkan berlakunya siri gempa bumi, taufan dan tsunami yang amat dahsyat.

Bayangkan nasib lelulur bangsa Melayu ketika menyabung nyawa apabila berdepan dengan mala petaka begini menggerunkan untuk hidup kekal dan 'survive' bagi melahirkan bangsa Melayu hari ini.

Kajian maritim masa kini mendapati paras laut pada zaman Benua Sunda adalah 50 meter lebih rendah dari paras sekarang.

Ini menunjukan kawasan Benua Sunda yang terdedah sebagai yang kawasan yang boleh dihuni adalah sebesar negara Mongolia. 

Jikalau kini dataran adalah 116 meter di bawah paras laut sekarang, maka kawasan Benua Sunda dianggarkan 2.37 juta km persegi bersamaan luasnya lima kali negara Thai. 

Keadaan letupan gunung-gunung berapi, banjir besar, tsunami berlaku berterusan dalam tiga Banjir Gergasi iaitu 4,000, 12,000 dan 8,000 tahun dahulu.

Setiap kali berlaku banjir gergasi dan tsunami Benua Sunda semakin merekah dan akhirnya berpecah kepada keadaan mukabumi hari ini.

Di akhir Zaman Ais terakhir (20,000 - 10,000 tahun lalu) purata suhu bumi meningkat dan permukaan laut meningkat pesat. 

Sebahagian besar Benua Sunda diliputi lautan dan membentuk rangkaian perairan Selat Melaka, Laut Cina Selatan, Selat Karimata, dan Laut Jawa. 

Pada period ini juga terbentuk Semenanjung Tanah Melayu, Pulau Sumatera, Pulau Jawa, Pulau Kalimantan, dan pulau-pulau di sekitarnya

Rekahan terakhir yang memisahkan Benua Sunda adalah antara Semenanjung Tanah Melayu dan Sumatera bagi membentuk Selat Melaka iaitu kira-kira 1,000 tahun lalu. 

Selat Melaka asalnya adalah dari rangkaian sistem Sungai Melaka di Benua Sunda satu ketika dahulu.

Dalam catatan pengembara Portugis, Claudius Ptolemy, air Selat Melaka ketika itu masih cetek hingga membolehkan orang menaiki perahu dari Semenanjung Tanah Melayu ke pulau Sumatera.

SUMBER :Dzulkarnain Taib

Ulasan

Catatan Popular