MANA MeCD?

1. Ramai sungguh sahabat bertanyakan kepada saya berkaitan dengan pemansuhan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi ( MeCD ) setelah pengumuman YAB Perdana Menteri minggu lepas.

2. Pasti anda juga tertanya-tanya bagaimana satu kementerian yang mempunyai peranan besar dalam pembangunan keusahawanan dan pembentukan masyarakat yang celik ilmu keusahawanan boleh di mansuhkan / dihapuskan kewujudannya? macam mana perjuangan untuk melahirkan usahawan cemerlang hendak diwujudkan kalau satu kementerian khusus kepada mereka ini tidak diwujudkan?kenapa perlu agensi MeCD ini dipecahkan?apa rasionalnya? - itulah antara suara yang saya dengar tentang pemansuhan MeCD.

3. Apa pula pandangan sahabat pengunjung blog ini?

4. Pada saya kita harus meneruskan perjuangan untuk memastikan usahawan kecil, peniaga & penjaja kecil Melayu /Bumiputera diberikan perhatian khusus agar matlamat untuk melahirkan usahawan cemerlang dapat direalisasikan.

5. Saya melihat ada beberapa rasional kenapa YAB Perdana Menteri ingin mencantumkan Agensi di bawah MeCD ke kementerian-kementerian lain agar ianya tidak melaksanakan penindihan tugas agensi MeCD sebelum ini. Tetapi ianya harus di kaji balik apakah kewajaran dan kemestian pemansuhan MeCD? Bagaimana nanti suatu hari di masa akan datang diwujudkan kembali MeCD yang kebanyakannya bertumpukan kepada usaha membangunkan dan melahirkan usahawan Bumiputera? Apa pula kata golongan Bukan Bumiputera? Mesti ada orang yang akan rasa tidak puas hati? Betul tak?

Ikhlas,

MOHD FUAD YAHAYA

Ulasan

Catatan Popular