Feb 3, 2009

SIA SIA SAJA JADI PEMIMPIN MAHASISWA PRO KERAJAAN BN-UMNO?


A. Kali ini isu pokok yang hendak diutarakan agak memeranjatkan banyak pihak terutamanya oleh kerajaan BN-UMNO yang memerintah dan berkuasa di negara ini. Niat diutarakan isu kali ini adalah IKHLAS SEMATA-MATA kerana ALLAH SWT tanpa ada tujuan yang lainnya.

B. Pasti tertanya-tanya mengapa saya utarakan persoalan ini...PASTI dan SESUNGGUHNYA ada "point" apa yang hendak diutarakan itu.

C. Mari ikuti realiti politik kampus dan "point-point" berdasarkan pandangan jujur dan ikhlas saya ini yang pernah menjadi pemimpin mahasiswa di salah sebuah kampus IPTA di Ibu Negara.

1. Apabila bercakap tentang PEMIMPIN MAHASISWA di IPT, ramai yang sedia maklum dan mengetahui mereka ini adalah terdiri daripada pemimpin Majlis Perwakilan Mahasiswa, kelab, persatuan, kolej kediaman, persatuan anak negeri dan banyak lagi aktiviti di kampus yang memerlukan pemimpin menerajui organisasi yang terdapat di kampus itu.

2. Mereka ini selalunya "bersih" untuk membawa "attitude" = SIKAP yang baik serta fahaman politik yang lurus tanpa melibatkan kepentingan peribadi semata-mata untuk menjayakan hal ehwal aktiviti/program di kampus agar ianya dapat dilaksanakan dengan jayanya.

3. Apabila ada "puak" yang "mencampuri"+"mengaburi"+"menjanjikan"+"mendendangkan" perkara itu dan perkara ini; ianya dilihat menagih simpati dan kepercayaan pemimpin mahasiswa ini untuk menyokong dan membawa "fahaman politik" itu.

4. Bukan sahaja melakukan perkara tersebut bahkan mewujudkan fahaman politik kepartian dengan mengutarakan hal ehwal politik semasa kepartian diluar kampus supaya mahasiswa-mahasiswi di kampus terpengaruh dan dapat menurut perintah dan kehendak parti politik itu.

5. Amat mudah mencorakkan pemimpin mahasiswa di kampus dengan menjanjikan sesuatu yang pasti semua mahasiswa takut untuk mendengarnya apabila tamat pengajian iaitu apabila menempuh alam pekerjaan setelah tamat pengajian nanti. Ke mana anda semua nak jadi?? Adakah Pegawai Kerajaan yang berjawatan besar?? Adakah nak kerja makan gaji?? Ke nak kerja di syarikat swasta?? atau nak kerja sendiri??

6. Ramai pemimpin mahasiswa itu terpengaruh dengan "hasutan" politik kepartian itu dan menyebabkan mereka "terpaksa" berjuang untuk memastikan kelangsungan "survival" mereka apabila tamat pengajian nanti. Untuk itulah mereka menurut segala macam hal untuk memastikan politik kepartian di kampus itu diteruskan bagi memastikan sesuatu pihak itu menang dan meneruskan pemerintahan di IPT tersebut.

7. Pasti anda semua ternanti-nanti apakah ada puak yang mencampuri politik di kampus..??Saya tidak menafikannya dan dengan ikhlas dan jujur saya kasihan dengan apa yang terjadi di kampus kini. Mereka "menggunakan" kami semua untuk memastikan ASPIRASI menang.

8. Pemimpin Mahasiswa ASPIRASI di tipu...!! Mereka yang dijanjikan jawatan di dalam kerajaan pemerintahan BN-UMNO setelah tamat pengajian tidak diberikan apa-apa jawatan. Semua prosedur permohonan jawatan ke dalam kerajaan dibuat sama rata dengan yang lain. Mereka yang ingin memulakan perniagaan, cukup payah untuk mendapatkan pembiayaan! Macam-macam prosedur yang perlu diikuti? Macam-macam hal perlu kami kemukakan!

9. Di manakah keistimewaan kami yang menyokong kuat kerajaan BN-UMNO di kampus? Apa yang kami dapat? Kenapa kami tidak diserapkan ke dalam pemerintahan kerajaan BN-UMNO? kenapa waktu nak pilihanraya kampus baru semua pemimpin BN-UMNO sibuk nak ambil tahu pasal pilihanraya kampus? Kenapa waktu "senang-lenang" kami tidak dihiraukan?

10. Inilah persoalan yang kini banyak diutarakan kepada saya dan kepada sahabat-sahabat yang bernasib baik dapat berada di dalam "dunia" pekerjaan di pihak kerajaan BN-UMNO. Kami yang lain macam mana?? Sapa yang hendak membawa suara kami?? ABIH MADU SEPAH DIBUANG. Macam itulah perumpamaan yang sesuai untuk kami!

p.s :
Saya dan beberapa orang sahabat lain yang kini berada di dalam pentadbiran kerajaan BN akan sentiasa menjadi "mata dan telinga" serta membantu rakan-rakan seperjuangan untuk memastikan anda diberikan tempat di dalam perkhidmatan kerajaan. Kepada mereka yang berminat melakukan perniagaan atau usahaniaga anda semua digalakkan untuk terus menghubungi Agensi Kerajaan yang mempunyai dana/geran/perkhidmatan memberikan pembiayaan perniagaan atau menghubungi saya bagi mendapatkan nasihat dan khidmat rundingan.

Ikhlas,

MOHD FUAD YAHAYA


Post a Comment