PENGGANGURAN!! CARA MENGATASI?


1. Tak tahu kenapa hari ini idea untuk menulis datang mencurah-curah. Sesungguhnya aku ikhlas dan jujur hanya kepada Mu Ya Allah untuk mengutarakan isu ini yang dilihat akan melanda masyarakat negara ini buat detik ini dan masa mendatang.

2. Terlintas kesekian kalinya lagi di benak hati sanubari ini, ke mana akan perginya saudara ku yang telah diberhentikan kerja dan juga mereka yang telah menamatkan pengajian di IPT?

3. Apa mereka akan lakukan untuk menyara hidup mereka ini dalam keadaan ekonomi global yang semakin meruncing?

4. Apa jalan penyelesaian kepada permasalahan ini??

5. Macam mana kuasa beli saudaraku nanti sedangkan mereka ini tidak mempunyai wang ringgit untuk membeli barangan dan mendapatkan perkhidmatan??

6. Apa tindakan kita selaku warga negara ini untuk membantu saudara sebangsa dan seagama??

7. Dan apakah tindakan yang boleh dicadangkan kepada pihak kerajaan tentang permasalahan ini?

8. Melalui pemerhatian dari perspektif seorang yang jahil tentang ilmu ekonomi, saya melihat kerajaan seharusnya lebih berani untuk meningkatkan perbelanjaan yang dapat menyebabkan kecairan tunai sampai kepada penduduk negara ini. Bukan dengan hanya memberikan "injection" kepada bank-bank dan institusi-institusi perniagaan kerajaan yang semakin parah, tetapi juga kerajaan harus memikirkan kaedah yang terbaik untuk memastikan penduduk luar bandar terutamanya mereka yang miskin dan berada dalam keadaan "kais pagi makan pagi, kais petang makan petang" dapat turut merasai bantuan yang disediakan oleh kerajaan.

9. Kalau perlu kita membuat "enforcement" dan "mewajibkan" semua golongan muda dan kepada sesiapa yang berminat untuk melanjutkan pelajaran dengan percuma serta mendapat biasiswa yang dibiayai PTPTN sepertimana PROGAM KHIDMAT NEGARA kita mewajibkan semua remaja lepasan SPM untuk menyertainya, saya yakin negara inilah yang akan jadi sebuah negara yang terbaik yang akan dapat melahirkan modal insan yang tinggi dikalangan penduduknya.

10. Banyak perkara penting yang boleh dilakukan oleh kerajaan antaranya seperti memberikan pelepasan cukai kepada mereka yang memiliki anak yang melebihi 5 orang, menggurangkan kadar faedah bank pusat sekurang yang boleh, melonggarkan syarat pembiayaan peribadi dan perniagaan, mewujudkan satu sektor kajian dan penyelidikan tentang produk keluaran tempatan seperti produk ORANG KAMPUNG, menggalakkan penggunaan produk dan perkhidmatan tempatan, membuat konvensyan / karnival produk/ servis usahawan muslim, menggalakkan pembelian rumah dengan menyokong usaha pembiayaan oleh bank sebanyak 120@100% dan rasanya banyak lagi yang boleh kerajaan lakukan untuk mengatasi masalah ekonomi global.

12. Dengan usaha-usaha dan peluang-peluang yang dilakukan oleh kerajaan, ini sedikit sebanyak akan dapat membantu mengurangkan pengganguran dan mengatasi masalah ekonomi global dan sejagat.

Ikhlas,


MOHD FUAD YAHAYA

Ulasan

Catatan Popular